top of page

Verbinding vraagt moed

Gegniffel en gegrinnik alom als ik bij aanvang van de cursus voorstel zoveel mogelijk wisselende contacten aan te gaan. “Ja, we zijn hier drie dagen bijeen en willen zoveel mogelijk leren van en door elkaar, dus daarom!” Spannend wel om steeds naar nieuwe mensen toe te gaan, interesse te tonen en dan ook nog zoveel mogelijk van jezelf te laten zien en horen. Maar men deed het, en vol overgave. Wat ik weet en graag deel: mensen zijn sociale beestjes, we kunnen niet zonder elkaar, we hebben elkaar nodig en soms is het ook zó moeilijk met elkaar. Ter illustratie dit filmpje gemaakt op basis van een tekst van Paulo Coelho over de egeltjes in de ijstijd: https://www.youtube.com/watch?v=auwxu6Ym1uc.

Je kan het filmpje betrekken op een relatie, die je met één geliefd persoon aangaat. Ik kom mensen tegen die al 40 á 50 jaar een innige relatie met iemand hebben. Prachtig. Ik, met mijn nog prille relatie van zo’n 20 jaar, kan mensen die al zo veel geschiedenis samen hebben wel eens benijden.

Maar nu kwam ik 16 fantastische singles tegen in mijn laatste cursus. Vrijgezellen, gescheiden mensen, weduwen en weduwnaars, happy singles, singles die een relatie willen, zo gevarieerd als het maar zijn kan. In ieder geval mensen die niet vanzelfsprekend in huis ‘tegen iemand anders oplopen’. En ik vond het bijzonder om te merken hoe vanaf het begin zo veel contact met de andere deelnemers gemaakt werd en hoe men zichzelf liet zien en ‘kennen’. Moedige mensen die, soms door de omstandigheden gedwongen, steeds contact maken met anderen, ondanks de angst om….vul maar in: jezelf te verliezen, de ander te verliezen, niet goed genoeg te zijn, afgewezen te worden enz.

Om een verfrissend verhaal te horen of te lezen over steeds verbinding aangaan, ga naar filosofe Simone van Saarloos en haar pleidooi voor multi-intimiteit onder de titel: “singles maken de wereld beter”: http://www.debalie.nl/agenda/podium/horzels-+-simone-van-saarloos/uitgelicht/e_9781908/p_11742617

Simone van Saarloos

We leven momenteel in een tijd dat er veel angst heerst. De aanslagen in Parijs staan nog vers in het geheugen. Sommigen bedenken woedende tegenacties, anderen kruipen onder een dekentje op de bank. Er zijn, gelukkig, ook veel mensen die het contact met anderen opzoeken om hun angstige gevoelens te kunnen delen en van daar uit moedig te kunnen handelen. Met de verse herinnering aan “mijn” 16 singles in gedachten, kies ik ook voor de moed om me steeds te blijven verbinden!

Afsluitend over de moed om verbinding aan te gaan: bekijk het volgend bemoedigende filmpje waarbij ik je aanraad om even te blijven kijken tot na de eerste 23 seconden: https://www.youtube.com/watch?v=dzSO4stPvb4


Recent Posts
bottom of page