top of page

Wijdverbreid, in beweging vanuit traditie

In het Fries Museum zag ik hoe een mooi staaltje van traditioneel werk nieuw en fris werd toegepast. We liepen zo van de eeuwenoude stoere zeemanstruien en fijnmazige babymutsjes via de elanden van gesponnen mensenhaar en vazen van dik plastickoord naar dit felrode hoge berglandschap. Alles door vele handen gebreid.

Prachtig om zo’n oude techniek (in Europa breiden boeren al in de 14e eeuw met wol, gesponnen door de boerinnen, van hun eigen schapen) zo in de hedendaagse kunst verwerkt te zien. En zeer inspirerend!

Misschien herinnert u zich nog het eerste breiwerk dat u maakte? In mijn geval was het een groen katoenen pannenlapje. Veel tijd, bloed, zweet en tranen heeft het lapje me gekost. Uiteindelijk heb ik, enigszins beschaamd, een groezelig, ongelijk en hard (van de transpiratie) pannenlapje aan de eerwaarde handwerkzuster kunnen tonen.

Die herinnering schoot me te binnen toen ik het kunstwerk Lappions zag. Een serie van 4 hele grote kroonluchters helemaal bekleed met gebreide lapjes. Zoals deze.

Lappions is mooi, maar vooral ook heel interessant omdat 60 Friese Vrouwen van Nu aan 140 studenten brei-les hebben gegeven. Die 140 studenten hebben weer 2500 basisschoolleerlingen leren breien en vervolgens hebben die leerlingen allemaal minimaal één lapje voor Lappions gebreid. Al die lapjes zijn aan elkaar gemaakt voor de lampenkapjes.

Wat het voor mij zo interessant maakt:

  • Iemand krijgt een mooi idee en bereikt 60 vrouwen en uiteindelijk zijn 2500 mensen aan de slag; daarna raken meer dan honderdduizend bezoekers gebiologeerd en enthousiast.

  • Een heel oud ambacht dat bijna verdween wordt doorgegeven.

  • Oud en jong maken contact met elkaar.

  • Iets wat eerst wat duf leek wordt weer helemaal hip.

  • Met vrij simpele technieken en goedkope, eenvoudige, materialen kun je – samen – iets prachtigs maken.

Dus mocht je (M/V) nog niet weten wat te doen na je pensioen, ga dan voor 28 augustus 2016 naar het Fries Museum in Leeuwarden. Laat je inspireren om zelf met een kleine actie een grote beweging op gang te brengen!

www.friesmuseum.nl/breien


Recent Posts
bottom of page