top of page

Gezond of lekker? Een schijnbare tegenstelling

In een oude markthal in Tavira, een mooi stadje in de oostelijke Algarve, bekeek ik even geleden een tentoonstelling over het mediterrane dieet. We waren op dat moment al wat weken op ontspannen avontuur op het Iberisch schiereiland. Onderweg had ik nogal wat relativerende gedachten over de gezondheidsmanie in Westerse landen. Vraagstukken als ‘Zal ik nu chiazaad nemen of toch maar wat havermout?’, ‘Mag de yoghurt linksdraaiend zijn of toch maar beter aan de geitenmelk?’, ‘Loop ik elke dag wel genoeg volgens mijn stappenteller? Of is de sportschool beter?’ houden ons bezig. Zou deze fixatie op gezondheid de bedoeling van het leven zijn? Als ik de mensen in Spanje en Portugal zo’n beetje begrijp, maken zij er zich niet zo druk over.

Terug naar de tentoonstelling. Wist u al dat het mediterrane dieet in 2013 op de Unesco wereldlijst voor immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid is geplaatst? Een dieet als cultureel erfgoed, speciaal toch!

Nu leerde ik daar in die markthal een paar boeiende dingen. Misschien ook interessant voor jou.

  • Het woord ‘dieet’ vindt zijn oorsprong in het Griekse ‘diaita’ dat ‘leefstijl‘ betekent.

  • Het mediterrane voedsel bestaat voor het grootste gedeelte uit groente, (gedroogd) fruit, granen en wilde planten die worden gegeten afhankelijk van het seizoen. Daar eet men wat vlees of vis bij. Brood, olijfolie en wijn van eigen bodem maken de maaltijd compleet.

  • Tot het dieet, de leefstijl, hoort ook het van generatie op generatie doorgeven van de kennis over het kweken en bereiden van voedsel en het vieren van de cyclische feesten die daarbij horen.

  • De manier waarop men de maaltijd gebruikt, met familie en vrienden, veel pratend, de gerechten samen delend, is onderdeel van het dieet.

  • Op tijd rusten en voldoende bewegen is onderdeel van dit dieet.

  • Het voedsel voor dit dieet komt van dichtbij en is klimaatvriendelijk geproduceerd.

  • Een van de tips van de tentoonstelling: eet vooral wat bij jou en jouw cultuur past.

  • En ook een leuke: eet niet meer dan 2 taartjes per week! Mmmmmmm……

Dit door de UNESCO gezond verklaarde mediterrane dieet, echt lekker toch!

Voor mij betekent het: eet verstandig van het goede wat de natuur jou, liefst in je naaste omgeving, biedt. Draag zorg voor die natuur. Beweeg met de seizoenen mee. Maak je niet te druk. Heb het goed met anderen. Leer van en aan anderen. En geniet daarmee LEKKER van het leven. Als ik zo 100 mag worden, dan doe ik het ervoor!

Over een paar weken meer over Hoe word je honderd? En moet je dat willen? Zie blog "Kennis is invloed".


Recent Posts
bottom of page