top of page

Kennis is invloed!

Terwijl buiten de bomen stevig wiegen in de storm en in vele zalen en cafés in mijn buurt het carnavalsfeest de mensen in beweging brengt, dartelen in mijn hoofd de ideeën over oud (willen) worden. De kans om honderd te worden wordt (volgens de mediterrane leefstijl) groter indien je verstandig eet en drinkt, zorg draagt voor de natuur, veel beweegt, je niet te druk maakt, het goed hebt met anderen, blijft leren van en aan anderen. Vergelijkbare kennis vinden we door het onderzoek naar de blauwe zones. Lees hiervoor mijn eerdere blogs.

De deelnemers in mijn cursussen zijn tegenwoordig van de naoorlogse generatie; Babyboomers of mensen uit de protestgeneratie. Dit is de generatie die de heilige huisjes omver heeft geschopt en veel ervaring heeft opgedaan in voor zichzelf een nieuw pad bewandelen. Zij gingen het immers als eerste leeftijdsgroep heel anders doen dan hun ouders. Als lid van de ‘generatie X’, soms ook ‘Niks’ genoemd (tot mijn ergernis), vind ik het geweldig om met deelnemers uit de protestgeneratie te werken. Ik geniet van hun strijdbaarheid, eigenwijsheid en de manier waarop ze het samenwerken met anderen waarderen.

Vandaag de dag wordt er veel uit onderzoek bekend over de werking van ons lichaam. Boeiend! Het leuke is dat er nu ook artsen en wetenschappelijk journalisten zijn die in gewone taal uitleggen hoe ons lijf, inclusief onze hersenen, werkt. Afgelopen zomer las ik ‘de mooie voedselmachine’ van de jonge arts Giulia Enders. Helder en humorvol beschrijft ze hoe onze spijsvertering in elkaar steekt ‘van hap tot plons’. Een aanrader!

Deze weken lees ik ‘Hoe word je 100? Van veelzijdig arts, William Cortvriendt. Ook hij slaagt er prima in wetenschappelijke kennis over gezondheid in begrijpelijke taal weer te geven.

Liet de ‘stille generatie’, die voorafging aan de babyboomers, zich nog leiden door wat de priester, dokter, directeur, politieke partij enzovoorts hen vertelden; de ‘protestgeneratie’ zoekt het zelf uit. En daar komen de lijnen bij elkaar. Naar mijn idee bevorder je ook je eigen gezondheid en welzijn als je zelf grip houdt op je gezondheid. Dan helpt het om aandachtig naar je lijf te luisteren en je de nodige (wetenschappelijke) kennis eigen te maken. Mensen die nu met pensioen gaan hebben die vaardigheid om zelf het heft in handen te nemen in de ontwikkeling van hun generatie meegekregen. Geweldig hè!

Maar wil je nou wel 100 worden? Dat is een interessante filosofische vraag. Voor mezelf heb ik daar, voor dit moment, een antwoord op gevonden: Als ik nu zo leef alsof ik honderd wil worden, zorg ik nu goed voor mezelf en heb ik nú kwaliteit van leven.

Ga je binnenkort met pensioen en wil je met generatiegenoten verder filosoferen over hoe en óf je honderd wilt worden en andere levensvragen, overweeg dan eens van Stavoor de 3-daagse Filosofische bagage voor de toekomst in Landgoed Oldruitenborgh in Vollenhove

http://www.stavoor.nl/pensioen-in-zicht/bekijk-ons-cursusaanbod/3-daagse-cursus-filosofische-bagage-voor-de-toekomst-hotel-landgoed-oldruitenborgh-in-vollenhove-(1).aspx.


Recent Posts
bottom of page