top of page

Groot denken, klein doen

Als kind had ik in “d’n hof” van mijn vader “mijn eigen tuintje”. Zo noemde ik dat. Zodra ik een schepje vast kon houden kreeg ik een vierkante meter grond om er mee te doen wat ik zelf wilde. Ik experimenteerde dat het een lieve lust was. Het ene jaar had ik aardbeien en worteltjes, daarna weer bloemen en een volgend jaar deed ik niets en werd het een oerwoudje van onkruid.

Hier moest ik aan denken toen ik van ons buurtverenigingsbestuur de goedkeuring en ondersteuning kreeg om ons buurtschap te helpen omvormen tot een blauwe zone. Vanuit ervaringen in een vijftal gebieden, waar mensen significant langer leven en gezonder oud worden, verspreid over de aarde, hebben we (door wetenschappers waaronder Dan Buettner van National Geographic) geleerd hoe we gezonder oud kunnen worden. En dan kom ik terug bij “mijn eigen tuintje”. Op mijn stukje van 1 x 1 meter wilde ik scheppen wat ik zelf goed, interessant, leuk of lekker vond. Vanuit mijn ooghoeken keek ik hoe mijn vader het aanpakte. Zo leerde ik veel van mijn vader, zonder dat mijn tuintje een kleine kopie van zijn hele grote hof werd. In het verleden, en helaas nog steeds, werd de fout gemaakt dat men wilde kopiëren uit de Blue Zones. “Als ik nu maar veel vis eet of precies die wijn ga drinken die in Nicoya wordt gedronken of veel soja eet zoals bekend is van Okinawa dan gaat het goed met me” ….. Het punt is dat kopiëren niet werkt en dat het helemaal niet interessant is. Wel heel boeiend en behulpzaam is om te kijken of er grote gemene delers zijn die goed passen bij onze eigen leefsituatie, mogelijkheden en behoeften. Ik zou dan willen focussen op de vijf deelgebieden die wij ook in onze cursussen Een nieuwe toekomst / Pensioen in Zicht gebruiken: 1. Voldoende natuurlijk bewegen, 2. Matig en vooral plantaardig eten, 3. Een doel hebben, 4. Sociaal kapitaal hebben, 5. Een goede balans tussen inspanning en ontspanning.

Het buurtschapje waar ik woon ligt aan een natuurgebied. Het is een buurt die buiten de dorpskernen ligt. Wij wonen meestal in kleine huizen en hebben vaak grote tuinen. De bevolking is gevarieerd. Armer en rijker, hoger en lager geschoolden, singles, stellen en kleine gezinnen, natuurliefhebbers en vrijbuiters, kunstenaars, bouwvakkers, ambtenaren, coaches en veel (vroeg-) gepensioneerden wonen er naast elkaar en laten elkaar de ruimte. De buurt is actief. Er is elk jaar een goed bezochte burendag, met nieuwjaar is er een buitenreceptie met drankjes en versgebakken oliebollen. Er is een Buurtpreventieteam, een Kidsclub, en een actief buurtverenigingsbestuur. Af en toe is er een open dag waarbij de kunstenaars hun deuren wijd openzetten. Veel buren maken, met of zonder hond, dagelijks langere wandelingen door de buurt en de wijdere omgeving. Klinkt goed, toch?!

Wat kan er nu nog gedaan worden om van deze buurt een blauwe zone te maken? Het belangrijkste is dat we dit gaan ‘ophalen’ bij de buurtgenoten zodat het niet iets van mij of het bestuur wordt, maar echt gedragen en gedeeld wordt door de buurtgenoten. Zie ook de werkwijze van de Zorgzame Buurt.

Zelf kan ik zomaar een lijst met mogelijkheden bedenken:

  • Een ruimte bouwen om elkaar in onze wijk laagdrempelig te kunnen ontmoeten voor een praatje of een activiteit.

  • De biologische Samentuin bij onze wijk intensiever gaan gebruiken. Met meer mensen helpen en meer de groente samen delen die geoogst worden.

  • Samen een jeu de boule-baan aanleggen en een competitie uitschrijven

  • Een vraag- en aanbodservice voor meerijden naar de winkel of school, of voor mee-eten of een maaltijd brengen, of voor samen met de hond wandelen en af en toe op de hond passen

  • Uitwisseling van wat we kunnen voor wat we kunnen. Een mooi voorbeeld was vorige zomer Tai-Chi les in de tuin in ruil voor eigen gebakken appeltaart, haardhout, tuinwerk etc. Zo hebben we ook Yogadocenten, mindfullnesleraressen en kunstdocenten in ons buurtje

  • Samen leren koken met minder vlees en meer groente

  • De buurt-app actief gebruiken om vraag en aanbod van spullen, diensten en zorg uit te wisselen

  • Enzovoorts, enzovoorts.

Ik kijk er enorm naar uit om met een ploegje uit de buurt aan de slag te gaan met het Blauwe- Zone-proof maken van ons buurtschap. Zo kunnen we wat we leren uit de wereld toepassen op onze paar vierkante kilometers. Kijk ook hoe de provincie Zeeland al aan de slag is.


Recent Posts
bottom of page