top of page

Heen en Weer

Op een vroege zonnige zondagochtend naderde het veerpont dat ons met fiets en al naar Millingen zou brengen. Op het dek werden we hartelijk ontvangen door een stoere, rijzige kapitein met grijze krullen. We hadden nog wat tijd voordat het veer ons zou overzetten en raakten in gesprek met deze pontbaas.

Hij vertelde dat hij eind van het jaar met pensioen zou gaan. Ik keek wat verbaasd, want hij leek me wat ouder dan 66. Hij lachte en vertelde: “Ik wordt binnenkort 80. Dit is mijn tweede pensioen. Ik heb mijn hele leven op een tanker gewerkt die over de Rijn naar Zwitserland voer. Dat vond ik zo mooi dat ik na mijn pensioen heb gesolliciteerd om hier bij Millingen op het veerpont te kunnen werken. En dat doe ik nu 4 keer in de week een halve dag, heen en weer over de Rijn. Het is geen vrijwilligerswerk. Ik doe het om het onderhoud van mijn motor en de bekeuringen voor te hard rijden te betalen. Dan houd ik mijn vrouw ook te vriend”. Het laatste met een brede grijns. Ik vroeg benieuwd of 80 jaar de officiële pensioenleeftijd voor pontbazen was. Weer een glimlach. “Neen, maar het wordt nu toch eens tijd om op mijn motor wat langere tochten door Europa te gaan maken, naar oude vrienden in Zwitserland bijvoorbeeld”. En toen moest hij toch met het pont weer richting Millingen koersen. Heen en weer.

Deze inspirerende ontmoeting brengt mij bij de uitkomsten uit onderzoeken naar lang en gezond ouder worden. Ga niet met pensioen is het adagio, dan blijf je fit.

Het lijkt alsof je dan maar steeds door moet werken in je betaalde baan in dienstverband, maar daar zit het misverstand. Arbeid is zo veel breder dan dat.

Betaald werk brengt met zich mee:

  • Inkomen verwerven, voorzien in je levensonderhoud

  • Wat goeds maken of een belangrijke diensten verlenen

  • Zingeving

  • Maatschappelijk deelnemen en status

  • Sociale contacten

  • Structuur

  • Ontplooiing

Met pensioen gaan betekent dat je AOW en meestal ook een pensioen ontvangt. Daarmee ben je vrij van de druk om door werk in je levensonderhoud te voorzien. Dan kun je ook de nadelen van werken in dienstverband achter je laten. Bijvoorbeeld de “wekkerstress”, de werkdruk, de files, die ene lastige klant, al die reorganisaties….

Vervolgens kun je op creatieve wijze op zoek gaan naar manieren om “mentaal en fysiek” niet met pensioen te gaan. Nog een tijdje wat dagen blijven werken bij je werkgever, een eigen bedrijfje opzetten, eindelijk dat muziekinstrument leren bespelen, maatschappelijk actief worden in je buurt of ver weg. In onze cursussen oriënteer je je op de vele mogelijkheden. Wat past bij jou?

Pensioen: Je gaat van je werk heen…..en weer?


Recent Posts
bottom of page