top of page

Dans als nieuwe kans

Van de week kwam er weer zo’n geweldig verrassend filmpje langs van een dame die op zeer hoge leeftijd met veel stijl en energie ballroom danst: http://www.grijswaard.nl/ik-val-niet-ik-dans/ Eerder zag ik een filmpje met een prachtig gepensioneerd stel dat met snelheid, ritmegevoel, bijna acrobatisch en een tikje ondeugend, iets danst wat ik de jive zou noemen of is het rock’n roll? Kijk zelf: https://www.youtube.com/watch?v=CHWZdcZnVH0

Dat bracht mij bij een herinnering van een reis door Argentinië, waar ik op een zonnig plein in Buenos Aires een knappe, slanke, rijzige, grijze 75+ man zo snel, passievol en technisch perfect milonga’s, een soort snelle tango, zag dansen. Men maakte ruimte voor hem op de drukke dansvloer om hem te bewonderen. En je begrijpt wel dat de tanguera’s (danspartners) voor hem in de rij stonden. Het is jaren geleden dat ik hem op de vloer zag, maar de herinnering aan deze geweldige danser staat me zo voor de geest.

In minstens twee opzichten zijn dit voor mij mooie voorbeelden van hoe je, na je pensioen, richting kan geven aan een goed en gelukkig leven. In de cursussen Een nieuwe toekomst/Pensioen in Zicht baseert Stavoor zich op onder andere de pijlers van Petzold. De pijlers staan voor 5 levensdomeinen die onze identiteit dragen en bij veranderingen in het leven, zoals pensionering, extra aandacht vragen.Het eerste domein waar ik aan denk bij de dans is de pijler Lichaam en Geest. Dansen is een fantastische manier om lichaam en geest in beweging te brengen. De muziek neemt je mee en nodigt je uit te bewegen, terwijl het niet perse om de zware prestatie gaat. Je kan kiezen voor de dansstijl en muziek die bij je past. Ingetogen, vrolijk, melancholisch, stevig ritme? Het doet wat met je humeur! En ongemerkt doet het ook veel goeds voor je conditie.

Nummer twee is de pijler Sociale Relaties. Als je uit dansen gaat of lessen neemt ontmoet je anderen op een ontspannen manier. Je hoeft niet meteen aan de diepgaande gesprekken. Je kunt tussen het dansen door gewoon wat kijken naar de anderen op de vloer. Mocht je met je levenspartner uit dansen gaan, dan is dat een pracht kans om je relatie te verdiepen. Je kunt elkaar opnieuw ontdekken in de dans.

Dansen kan thuis, in de dansschool, in zalen en zelfs op straat: https://www.youtube.com/watch?v=Ug2UoHoLZiQ. Het kan alleen, met zijn tweeën of in een groep, op gympies, hoge hakken, op blote voeten of op klompen: https://www.youtube.com/watch?v=811WRua-Yzk en verder heb je er weinig voor nodig!

Voor Argentijnse tango in Nederland: http://tango-dansen.nl/#

Dus pak die kans en dans!


Recent Posts
bottom of page